Tuesday, May 18, 2010

Ke Pulau Perhentian, Trengganu














Salam, sahabat semua…adakah sedang berfikir untuk bercuti dan berehat jauh dari kesibukan kota dan kebisingan leteran boss kalian hehe..jom bercuti ke Pulau Perhentian, Besut, Terengganu. Masa ni kami pergi 8 orang. Meriah gitu.pengalaman pertama pergi ramai2.Memang tidak dinafikan Perhentian merupakan antara pulau tercantik di pantai timur. Pantai yang putih bersih mengangkat pulau ini sebagai pulau yang punyai pantai antara tercantik di Malaysia yang jauh dari pencemaran. Cantik sangat2. Air pun jernih tak yah nak cakap, nampak ikan bermain di dalam air.

Pulau perhentian terbahagi kepada dua iaitu Perhentian Kecil dan Perhentian Besar.Kalau nak pergi, anda boleh mengambil bot laju atau bot pelancong di Jeti Kuala Besut, Besut. Pakej 3hari 2 malam (RM 150 seorang) memang sempoi.Syukur sangat..perjalanan kami ke Pulau Perhentian dipermudahkan.masa ni nak gi naik flight xde tambang murah lagi..so kenalah naik bas. Kami berkumpul di Hentian Jalan Duta,KL. Masing2 kelaparan kerana kelang kabut ada yang balik dari kerja terus jek dan kammi bukan dari kawasan yang sama.mujur ada roti sebagai pengalas perut.Sepanjang perjalanan memang bantai tido..hehe.

Tiba di hentian bas Kuala Trengganu jam 6 pagi.kami terus mendapatkan 2 buah teksi untuk membawa kami ke Jeti di Kuala Besut kira-kira 30 minit perjalanan. Perjalanan ke Jeti melewati kawasan pedalaman dan suasana di sekitar amat berbeza dengan arus pemodenan yang terdapat di Bandaraya. Sama seperti Terengganu, Kelantan adalah negeri yang kuat pengaruh Islamnya tetapi tiada apa-apa yang perlu dikhuatirkan mengenai negeri ini. Kelihatan kanak-kanak sekolah keluar berpakaian kemas bertudung, ayam dan kambing berkeliaran bebas di bawah pohon kelapa, cili yang dijemur di tepi jalan dan buah tembikai yang merah dipotong-potong menarik perhatian ramai di pondok menjual buah-buahan di tepi jalan...sungguh relax.

Tidak lama kemudian, kami tiba di jeti kami terus breakfast kebetulan ada gerai yang dah bukak haa barulah bersemangat untuk menikmati percutian kami tanpa sebarang kerisauan..cantikkkk!!Jam 7.40 pagi Kelihatan penumpang mula memenuhi bot dan jaket keselamatan di pakaikan untuk kanak-kanak. Kami pun berada di dalam bot yang bergerak laju membelah lautan. Perjalanan kami melalui Pulau Perhentian Besar – pulau yang lebih besar dan lebih sunyi dari Perhentian Kecil.Kami berhenti sebentar di jeti Flora Bay lantas turun di sini dan disambut pemandangan pantai putih yang terhampar indah.




Kami menuju ke pusat menyelam Alu Alu iaitu nama tempatan bagi ikan ‘barracuda’lebih kurang la...hehe. Terdapat banyak pusat menyelam di pulau ini, tetapi kami menyenangi layanan yang mesra di Alu Alu serta kesungguhan mereka berinteraksi dengan kami sebagai pelawat luar yang ‘dialu-alukan’ di pulau mereka. Pusat menyelam skuba di sini boleh mengaturkan tempat kediaman untuk pelawat. Pelawat juga boleh berjalan di sepanjang pantai dan memilih di antara chalet tepi pantai ataupun bilik hotel yang banyak terdapat di sini. Selaman skuba di sini juga sangat teratur, kerap diadakan serta murah. Satu lagi kelebihan menyelam di sini ialah hampir kesemua 30 tapak selaman skuba di sini terletak berhampiran dengan pulau dan tidak banyak masa terbuang dalam perjalanan menuju ke sana. Tidak ramai penyelam skuba di sini dan anda boleh melakukannya dengan bebas. Perjalanan bot diteruskan ke Bubu Resort hanya kira-kira 50 meter dari pantai. Lokasi strategiknya membuatkan ia menjadi pilihan ramai pelancong tempatan dan luar negara. Ia menyediakan bilik menghadap pantai lengkap dengan balkoni, hawa dingin dan pemanas air.

Bagaimanapun, jangan terkejut apabila mendapati bilik penginapan anda tidak mempunyai kemudahan TV kerana ia memang tidak diperlukan supaya tetamu dapat berehat sepenuhnya. Malah, ia menyediakan bilik khas berkonsep Bali untuk pasangan yang berbulan madu. Bukan setakat seisi keluarga, tetapi persekitaran pulau ini dan Bubu Resort sesuai bagi pasangan baru berkahwin, pelancong ‘backpackers’ dan golongan muda.Dalam duk berborak sempat Abang yang bawak bot tu cerita kat saya sejarah mistik yang terjadi dipulau ni.begini ceritanya, zaman dahulu, di Pulau Perhentian tinggal seekor naga yang sangat besar. Naga itu dikenali dengan panggilan Naga Pulau Berjuang. Ia tinggal di satu tempat yang sekarang ini dikenali dengan Tanjung Basi, Pulau Perhentian Besar. Pada satu ketika, Naga Pulau Berjuang turun ke laut kerana berjuang menentang seekor naga lain yang cuba mengganas dan menenggelamkan Pulau Perhentian. Tempat naga itu turun meninggalkan kesan di atas bukit Pulau Perhentian. Jalan yang dilalui oleh naga itu sekarang ini dikenali dengan nama Jalan Naga. Satu perkara lagi yang menarik di Pulau Perhentian ialah tentang ular yang ada di atas pulau ini. Tidak ada ular bisa tinggal di atas pulau ini. Semua ular yang tinggal di pulau ini tidak mempunyai bisa. Dari apa yang diperkatakan, yang ada di atas pulau ini hanyalah ular sawa sahaja. Mengikut cerita, ular bisa tidak boleh tinggal di atas pulau ini kerana terdapatnya keladi lekir dan akar cina putih yang mujarab sebagai penawar bisa ular. Walau ular itu bisa semacam manapun, ianya akan menjadi tawar kerana adanya dua jenis tumbuhan itu. Oleh kerana itulah, semua ular bisa tidak berani tinggal di atas Pulau Perhentian. Akar cina putih mendapat nama kerana, ianya digunakan oleh kelasi-kelasi kapal dagang Cina untuk membuat tali sauh dan tali kapal. Akar cina putih ini adalah sejenis tumbuhan yang menjalar dan kukuh sebagai tali. Oleh kerana ianya sering digunakan oleh tongkang-tongkang dan kapal-kapal dagang cina, lalu ianya diberi nama sebagai akar cina putih. Sebagaimana yang telah diceritakan, Pulau Perhentian memang bebas dari ular yang berbisa. Begitulah ceritanya..emm sesuatu yang tidak harus dilepaskan apabila di sana ialah menerokai keajaiban dunia dasar lautnya. Oleh itu, aktiviti snorkeling wajib kami buat. Keindahan terumbu karang dan ikan berwarna-warni sememangnya menakjubkan. Jika bernasib baik, anda dapat melihat penyu dan ikan pari…grrrr.

Bagi yang mahukan sesuatu yang lebih mencabar, anda boleh melakukan aktiviti selam skuba. Resort ni menyediakan pakej lesen selam skuba yang dikendalikan Professional Association of Diving Instructors (PADI) dengan kadar berpatutan. Masa kitaorang lepak tepi pantai tu terjumpalah beberapa orag artis tempatan yang mengikuti program ni. Pengalaman diperoleh pasti menarik kerana di sekitar Pulau Perhentian Kecil ada lebih 20 lokasi selam skuba yang diiktiraf antara terbaik di dunia…wow!!

Kami juga berkongsi bermain bola tampar pantai, dan melihat matahari terbenam. Disini terdapat dua restoran berkonsep buffet dan ala carte yang dibuka mulai 7.30 pagi hingga 11 malam setiap hari. Ia menyediakan hidangan tempatan, Barat, Cina dan makanan laut. Kami juga menyediakan sebuah bar di tepi pantai iaitu Island Bar yang dibuka mulai 8 pagi hingga 1 pagi setiap hari bagi tetamu yang ingin berbual sambil minum bersama rakan

Aktiviti malam hari kami tidak sunyi kerana selain berhibur di Island Bar.Jika mahukan kedamaian, anda boleh duduk di tepi pantai sambil ‘dihiburkan’ dengan alunan ombak yang mengasyikkan. Kami telah berpakat dengan abang bot tadi untuk berkaraoke di pulau besar…layan beb.Mengikut Pengurus resort ini, mereka tidak menerima kunjungan tetamu terlalu ramai pada satu-satu masa kerana mereka mahu pengunjung mendapat kepuasan maksimum dan menikmati percutian tanpa diganggu dan berkualiti.Pada malam terakhir kami disajikan hidangan BBQ yang fresh.

Apa yang pasti, peluang menginap 2 malam di pulau perhentian ini menjanjikan kepuasan dan kedamaian yang tidak terhingga buat kami. Bagaimanapun, aktiviti pelancongan di Pulau Perhentian selalunya ditutup mulai Oktober hingga Disember setiap tahun berikutan musim tengkujuh.

26 comments:

Wears N Wares said...

very useful dear, anyway boleh share tentang pakej rm150/pax (3d2n)ke perhentian ni. I gugel.. kebanyakkannya >rm250 ..
n if possible leh bg contact number.
Thanks :)

Unknown said...

der.. aade kontek number x untuk nak amek package rm150 3d2n 2??

Bantal Pelok said...

kindly email me at masterkey2001@yahoo.com.TQ :)

Unknown said...

bg kntek no. yg pakej rm150 tu..mane nak dpt... email kat azanradzali@gmail.com
thanks!

Unknown said...

pm saya no contact pakej rm 150 tu

has_aszwani@yahoo.com

Unknown said...

pm saya no contact pakej rm 150
luv_yaya91@yahoo.com

Bunga Hijau said...

pm sy blh..dh emel, nti roger tw -sharifah alyahya

Unknown said...

SAYA PUN nak pakej RM150 please email mhafizan88@gmail.com

Unknown said...

packge jimat tu.. ada ctnct boleh share ta? whatsapp me.. lg 1 kalau drv terus ta payah nk naik bus ok ta? apa pndpt korang? 0126724481..whtspp!!

diyanah dzai said...

Murahnyaaa. Boleh email take ? diniedzai@gmail.com thanks :)

T@sh Sch@ said...

nak info juga untuk package tu ... naisyat@gmail.com

TQ in advance dear!!

Naqib said...

boleh email kan contact untuk pakej rm150..thanks in advance

Naqib said...

naqib8494@gmail.com

Unknown said...

Nk juga pakage 150..cikguzita@gmail.com

hazwanali said...

Kalau ada nak juga info.. hazwanali@gmail.com tq

Cik An said...

serius ke harga tu?ke atau tu mase tahun 2010 punya harga?kalau betul ade saya pon nak!emel saya ya.

mas.suriani@gmail.com

nurhidayah.mh said...

eeh..nk gak pakej 150... murahnya..boleh email pada saya.. hidayahnur.nh@gmail.com

Unknown said...

bleh email kan package harga rm150 tu?hafiz7630@gmail.com

thelala said...

hye dear. i nak info about package tu sbb murah sgt . can u please email me ? ASAP ? hehehe tqqqqq... <3 ellanatra@gmail.com

Unknown said...

Hi! Boleh email contct number package tu tak? Email me : ainunzukhi94@yahoo.com

azlina said...

bleh tolong email kan package harga rm150 tu? az_lina83@yahoo.com. tq

Unknown said...

boleh share package ni berapa tak? klau ada contact no lg bagus.
gatzby_mlk@yahoo.com
tq.

naiky11 said...

150 jer..? nk contact pakej boleh? email wanirah@rocketmail.com. thanks

Warkah Si Fakir said...

Nak tahu jugak contact pakej tu boleh? Stay kat resort mane? Email please na316975@gmail.co

wancom said...

SAYA PUN nak pakej RM150 please email
Wancom01@gmail.com

wancom said...

SAYA PUN nak pakej RM150 please email
Wancom01@gmail.com

Post a Comment