Monday, May 17, 2010

Port Dickson, Negeri Sembilan


Last pergi PD tahun lepas.PD merupakan jiran kepada Negeri Melaka. Naik kereta hanya mengambil masa sejam lebih perjalanan melalui Lebuh Raya Utara- Selatan (PLUS). Waktu tu Company ada buat Family Day so memng meriah.Penginapan kami di The Lagend Water Chalet. Bilik dia memang cantik.Kepada pasangan yang nak Honeymoon tempat ni memang sesuai.

Jangan takut untuk mandi manda kerana kawasan pesisiran pantai Port Dickson (PD) agak terkenal sebagai destinasi percutian hujung minggu. Ramai warga kota yang bertandang ke sini setiap hujung minggu dn bila ada kelapangan.

Bagi mereka yang tidak tahu, nama Port Dickson (PD)ini sebenarnya diambil sempena nama seorang pegawai British Sir Joh Frederik Dickson pada 1889.
Ada juga yang mengatakan nama itu sebenarnya adalah nama seorang pegawai British yang menjaga pelabuhan British yang mengendalikan timah di Lukut (daerah Port Dickson) pada satu ketika dahulu.

Port Dickson terkenal kerana kawasan pantai, yang mempunyai pelbagai kemudahan untuk para pengunjung. Terdapat juga tempat penginapan bagi mereka yang ingin bercuti di sini.
Antara pantai yang terkenal di sini ialah Teluk Kemang dan Teluk Biru (Blue Lagoon), selain terdapat kemudahan untuk sukan air dan aktiviti pantai.

Mereka yang ingin ke pantai, jangan lupa untuk membawa barangan penting seperti losyen pelindung cahaya matahari, tuala dan makanan.Terdapat beberapa jenis penginapan untuk para pengunjung ke bandar tepian pantai Port Dickson ini iaitu hotel bertaraf lima bintang sehingga penginapan bajet.

0 comments:

Post a Comment